Kære medlem af Glostrup Kunstforening

Vi inviterer til fernisering

Lørdag den 4. november kl. 14-16 i Glostrup Fritidscenter, Christiansvej 2, 2600 Glostrup.

Udstillingen tages ned onsdag d. 29.11.

Kunstner: Julie Sass

”Jeg arbejder meget med tredelinger af værket, så der opstår forskellige niveauer og synsvinkler på rummet i de forskellige dele af værket”, fortæller Julie Sass. På det seneste er denne tredeling ofte helt bogstavelig, som når tre lærreder i forskellig størrelse og form udgør et samlet værk.

”Mit udtryk ligger et sted mellem det europæiske og det amerikanske. Jeg har længe været optaget af det amerikanske flademaleri, sådan som man ser det hos for eksempel Barnett Newman. I Europa har maleriet ofte fungeret som et vindue. Men i mine værker er der både elementer, der ligger på fladen, og elementer der skaber rum og dybde”.

”Det spørgsmål, jeg stiller mig selv, er: ”Hvad sker der, når nogle elementer bliver reelle fysiske abstraktioner? Værkerne hænger jo stadig på væggen, men de bruger rummet omkring sig anderledes end andet maleri. Deres rumlighed er ikke en illusion – de er simpelthen rumlige, tredimensionale” siger Julie Sass.

Julie Sass er født i 1971 og blev i 1994 optaget på Kunstakademiet i København, men den sidste del af sin uddannelse valgte Julie Sass at henlægge til en af verdens kunstmetropoler og centrum for det amerikanske flademaleri: New York. Her blev hun optaget på New York University, og kunne således både deltage på Akademiets afgangsudstilling Exit i 2000 og samtidig tilføje ’Master of Fine Art’ til visitkortet.

Men efter syv et halvt år var det nu eller aldrig, Julie Sass skulle vende tilbage til København. Hun har ikke sagt helt farvel til New York, hvor hendes værker på papir findes i galleriet ’Pierogi 2000’ i Williamsburg. Her hjemme hænger Julie Sass’ værker blandt andet i kronprinsens private samling

Senest har Julie Sass arbejdet hos Jan Andersson, Steinprent, Torshavn, hvor hun lavede en meget flot bog VOLUME, RHYTHM, MATTER fyldt med originale stentryk.

Af Trine Ross

Julie Sass´ litografier har et konstruktivt præg. Hendes billeder forekommer næsten mere bygget end malet med fokus på stoflighed og formelle modsætninger af lethed versus tyngde, spontanitet over for det gennemtænkte.

Kunstneren vil være til stede ved ferniseringen.

Musik: Jazz Pack 6

Før ferniseringen er der som sædvanlig en let frokostbuffet kl. 12.30 fra Cafe Fri. Der kan senest onsdag d. 1. 11. kl. 12 bestilles plads hos undertegnede, telefon 28315355 eller pr. mail jetulf@gmail.com

Frokosten koster kr. 85,00 og består af lidt fisk, lidt lunt og ost. En øl koster kr. 25,00 en vand kr. 15,00 og en snaps kr. 15,00, 1 fl. Vin kr. 100,00.

Bemærk venligst at sidste frist for bestilling af frokost er onsdag den 1. 11. kl. 12

Bemærk: Hvis der onsdag kl. 12 er færre end 25 tilmeldte, bliver buffeten erstattet af en platte/kold anretning.

Lørdag den 25. november kl. 17

Rodin – En dans i sten

Asterions hus, TEATERØEN, William Wains Gade 11, 1432 Kbh. K

Manuskript: Asterions Hus, Instruktion: Peter Kirk, Scenegrafi Ingrid Bugge. Performere: Liv Mikaela Sanz og Tilde Knudsen.  Desuden medvirker fotograf Ingrid Bugge på scenen.

Man siger, at en skulptur er dans i sten. Teatret tager favntag med billedhuggeren Rodin i begærlig sanselighed, passioner og følelser i størknede øjeblikke.

Den 17.november 2017 er det 100 året for Auguste Rodins død, og den dag er der premiere på forestillingen ’Rodin’. Det bliver en rejse ind i en enestående kunstners univers, en billedmættet oplevelse om en sammensat og lidenskabelig skulptør. Erotik og sanselighed er dybt forbundet med Rodins skulpturer og med hans skabende proces.

Den berømte danserinde Isadora Duncan dansede for Auguste Rodin, mens han modellerede sine skulpturer. Hun har fortalt om, hvordan Rodin – mens hun dansede for ham – nærmest mistede fornemmelsen af forskellen på en statue og en kvinde, om hvordan ’hans hænder løb over min hals, bryst, mine arme og ned over mine hofter, mine ben og fødder’. Og om hvordan han sad med små klumper ler i hånden, formede, pressede mens han åndede tungt – og på få øjeblikke dukkede et bryst frem af lerklumpen mellem hans fingre.

I hendes beskrivelse mærker man, hvor tæt det fysiske og det erotiske og sanselige ligger på hinanden i hans skaberproces. I vores opsætning bliver det to kvinder og en betragter, der fremkalder Rodins univers, og gennem bevægelserne kommer vi nærmere Rodins skabende proces. Ovid var Rodins yndlingsforfatter – han lod sig inspirere af Ovids metamorfoser – det gør vi også. Kort sagt – der venter en sansemættet og æstetisk forestilling, som vil røre beskuerens øje, sjæl og krop – og som vi glæder os til at se dig til i november.

Læs evt. mere på www.asterionshus.com

Ved minimum 20 deltagere kan der arrangeres spisning på Teaterøen efter forestillingen. Tilmelding: senest den 4.11.17 til Jette Skovgaard, jetulf@gmail.com, 28315355. Tilmelding gældende efter indbetaling på

Reg. 1551  kto 4748254544

Man kan ligeledes tilmelde sig ved ferniseringen i oktober eller november.

Oplys venligst navn, mail og mobilnummer.

Pris kr. 70

Kontingent for perioden 1.4.17 – 31.3.18,

voksne kr. 375, unge under 25 år kr. 225.

Husk tydeligt navn, adresse og medlemsnummer ved indbetalingen på netbank.

Konto 1551  4083725

Nye medlemmer: Oplys navn, adresse, mailadresse og telefon

Til Orientering

Pibekraver og fløjlsmaver – reformationens betydning

Tekstilkunstner, Vibeke Lindhardt, som udstillede hos os i september, holder foredrag onsdag d. 1. november kl. 19 i Sognegården, Østervej 8, 2600 Glostrup.

Der vil særligt blive fortalt om overvejelserne og om arbejdet med vævningen af en ny gylden messehagel til Østervangkirken.

Gratis adgang.

Arrangementer i december: